VT 13 kunnostus, infotilaisuus

Saimaan kanavan kyläyhdistys järjesti maanantaina 18.6.2012 valtatietä 13 koskevan tiedotustilaisuuden Lyytikkälän urheilukentällä. Kentälle oli pystytetty 3 telttaa, joiden suojissa varsinainen tilaisuus pidettiin. Alkukahvit juotiin hirsimajassa, jossa myös kaikki vieraat otettiin vastaan: kansanedustajat, kyläläiset ja muut asiasta kiinnostuneet. Tilaisuuteen oli saapunut satakunta kuulijaa.

Useamman kerran kyläyhdistyksen tilaisuuksissa ja kokouksissa on pohdittu, voisiko kyläyhdistys tehdä jotakin huonokuntoisen vt 13 kunnostamisen edistämiseksi. Kyseessä on siis valtatien 13 osuus, joka kulkee kyliemme halki Mustolasta Nuijamaan raja-asemalle. Tultiin siihen tulokseen, että kaupunkimme kolme kansanedustajaa on saatava tänne kylille kertomaan tämän hetkisestä tilanteesta ja miten he voisivat asiaa viedä eteenpäin eduskunnassa tien parantamiseksi. Lisäksi me kyläläiset ja paikalliset tienkäyttäjät voisimme tuoda kantamme esille asiasta päättäville elimille. Helmikuussa 2012 oltiin yhteydessä kansanedustaja Ari Torniaiseen ja siitä asia lähti kehittymään. Toukokuun viimeisenä päivänä oli Etelä-Saimaa -lehdessä Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen kuulutus ”Valtatien 13 parantaminen välillä Lappeenranta – Nuijamaa, Yleissuunnitelman laatiminen”. Tämä aiheutti kyselykierroksen ELY-keskuksen hankevastaavalle Hannu Moilaselle ja sitä kautta Antti Rinta-Porkkuselle, joka on ELY-keskuksen L-vastuualueen johtaja. Hän sanoi tulevansa paikan päälle kertomaan asioista, kun kerran kansanedustajatkin saapuvat paikalle. Näin meille tulikin aiottua parempi ja asiantuntevampi valtiovallan edustus.

Alkukahvien jälkeen kokoonnuttiin teltoille ja aloitettiin tilaisuus. Kyläyhdistyksen puheenjohtaja Osmo Mikonsaari toivotti tervetulleeksi Antti Rinta-Porkkusen sekä kotikaupunkimme kansanedustajat Anneli Kiljusen, Jukka Kopran ja Ari Torniaisen.

Avauspuheessaan Mikonsaari painotti tien heikkoa kuntoa sekä vilkasta ja kasvavaa liikennettä. Edellisvuonna 2011 oli rajan ylittäneitä ajoneuvoja tullin antamien tilastojen mukaan 1 227 705 kpl, lisäksi muu paikallinen liikenne. Se tekee paljon vuorokautta kohden: rajan ylittäneitä oli keskimäärin 3410 + paikallinen liikenne eli yhteensä yli 6000 ajoneuvoa. Mitä on tehtävissä, että myös paikallinen väestö mahtuu mukaan ja miten uudet tiesuunnitelmat vaikuttavat paikalliseen väestöön? Miten otetaan paikallisen väestön tarpeet ja toiveet huomioon, vai otetaanko lainkaan? Tällaisia kysymyksiä suunnattiin johtaja Rinta-Porkkuselle, joka aloituspuheenvuorossaan selvitti tulevan lisäkaistan eli niin sanotun ”rekkakaistan” rakentamista. Hänen mukaansa samalla korjataan väliaikaisesti Rapattilan ja Nuijamaantien risteystä toimivammaksi. Työt alkanevat syksymmällä, samoin uuden tiealueen suunnittelu- ja tutkimustyöt alkavat kesälomien päätyttyä syyskuussa. Tavoitteena olisi nelikaistainen ajotie, joka tulisi entisen tilalle. Vie kuitenkin vielä useamman vuoden, ennen kuin tie on niin pitkälle valmis. Uuden tien suunnittelun aikana paikkakunnalla pidetään useampia tiedotustilaisuuksia, joissa asukkaat voivat tuoda omia toiveitaan ja vaatimuksiaan esille. Rinta-Porkkusen puheenvuorosta kävi kuitenkin ilmi, että ei tässä nyt ihan heti nelikaistatietä ajella. Kansanedustajat aloituspuheenvuoroissaan kertoivat pitävänsä tien kunnostamista hyvin tärkeänä, rahoitustakin on tänne Kaakkois-Suomen alueelle myönnetty tavallista enemmän ja jatkossa on luvassa lisää rahoitusta tiehankkeisiin. Tämä kyläyhdistyksen alueen valtatien 13 parannus on jatkoa valtatien 6 kunnostukselle, joka valmistui kuluvana vuonna 2012.

Alkupuheenvuorojen jälkeen päästiin kyselytuntiin kuin eduskunnassa: kaikki halukkaat saivat esittää kysymyksiä ja tiejohtaja sekä kansanedustajat vastasivat parhaansa mukaan. Kysymyksiä ja ehdotuksia esitettiin ja mielipiteitä vaihdettiin reilun tunnin ajan. Osa vastauksista varmaan tyydyttikin kuulijoita, osa ehkä arvelutti. Kellon osoittaessa kymmentä vaille kahdeksan illalla oli kysymykset ja vastaukset saatu paketoitua ja terveisiä lähetetty asioista päättäville, niin eduskunnalle kun ministereillekin. Rinta-Porkkunen sekä kansanedustajat vakuuttelivat, että kyllä tässä yhteisellä asialla ollaan.

Seuraavaksi kiitettiin valtiovallan edustajia ja toivotettiin hyvää kesää. Tilaisuus oli päättynyt, ainakin virallisesti, mutta kyllä yleisö piiritti kansanedustajia vielä pitkään, eritoten johtaja Rinta-Porkkusta. Ilmeisesti asioita vielä selviteltiin pienemmissä ryhmissä – sillä tavalla oli kai helpompi saada sanottavansa herrojen tietoisuuteen.

Kylätoimikunnan jäsenet alkoivat purkaa telttoja ja siivota jälkiä. Se kävikin joutuisasti, kun meitä purkajia oli toistakymmentä henkilöä. Päälle hörpättiin talkookahvit ja samalla pähkäiltiin kuulemaamme. Jos tilaisuuden anti ei heti paljon antanut tai edes luvannut, niin kuitenkin oli yritetty koko sakilla. Se jo lupaa jotain, kun saatiin näin edustava joukko paikan päälle asioita selvittämään sekä kuulemaan meitä paikallisia asukkaita. Toivotaan tsemppiä tielle!